Makaron i biały ryż obniży twoją odporność! Chcesz tego?

Pieczywo, biały ryż, makarony z rafinowanej, białej mąki, oraz produkty z dodatkiem cukru lub syropem fruktozowo-glukozowym dostarczają przede wszystkim przetworzonych cukrów prostych. One z kolei zmniejszają zdolność białych krwinek do wychwytywania i wchłaniania patogenów oraz drobnoustrojów zagrażających organizmowi. Obecnie, kiedy szczególnie ważne jest dbanie o odporność organizmu robienie zapasów białej mąki, makaronów i białego ryżu i ich późniejsze spożycie może okazać się najgorszym z możliwych wyborów. Produkty te szybko podnoszą poziom glukozy we krwi, a jej zbyt wysoki poziom sprawia, że organizm z trudem radzi sobie z bakteriami i wirusami.

Odporność gwarantuje nam dobrze funkcjonujący mikrobiom jelitowy. Jednak, kiedy podstawą menu są produkty z białej rafinowanej mąki, ma to negatywny wpływ na mikrobiom. Jeżeli przez nieodpowiednią dietę dojdzie do zniszczenia śluzówki jelit, wówczas znacznie spada odporność organizmu – za prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy w 70-80% odpowiadają jelita. Stosunkowo częstą przyczyną zniszczenia śluzówki jelit jest spożywanie dużych ilości produktów glutenowych, trudnych do strawienia, a więc produktów z białej rafinowanej mąki. W zaburzonej homeostazie jelit nie będą prawidłowo przyswajane inne substancje odżywcze, których organizm potrzebuje do sprawnego funkcjonowania.

Co w takim razie jeść aby zapewnić sobie odporność?

6 produktów wzmacniających odporność:

  • Kurkuma– jeden ze składników kurkumykurkumina to polifenol, mający korzystny wpływ na ludzkie zdrowie. Wiele badań dowodzi, że ten związek o działaniu przeciwzapalnym i przeciwutleniającym kurkumina może w widocznym stopniu podnieść poziom katelicydyny (CAMP) – peptydu, który pomaga zapobiec infekcjom bakteryjnym (w tym gruźlicy), wirusowym i grzybiczym. Katelicydyna działa nawet na drobnoustroje, z którymi organizm nie zetknął się nigdy wcześniej.
  • imbir– zwalcza bakterie chorobotwórcze, pobudza wydzielanie soków trawiennych, poprawia ukrwienie kończyn, skóry i mózgu, działa przeciwgrzybicznie, przeciwwirusowo, przeciwzapalnie i wzmacniająco na organizm.
  • cynamon–  wykazuje działanie lecznicze, przeciwgrzybicze i antyoksydacyjne. Aldehyd cynamonowy wykazuje silne działanie dezynfekujące. Cynamon dzięki swoim właściwościom antyseptycznym wspiera odporność i zapewnia szybszą rekonwalescencję w dolegliwościach oddechowych.
  • warzywa i owoce zawierające szczególnie dużo beta karotenu i witaminy C: brukselka, chrzan, jarmuż, papryka czerwona i zielona, natka pietruszki, szpinak, kalafior i kalarepa oraz porzeczki czarne, truskawki, poziomki, kiwi, cytrynę, grejpfrut i pomarańcze.
  • witamina D3– niedobór witaminy D wiąże się z wieloma niekorzystnymi dla zdrowia skutkami, włączając w to m.in. osłabienie odpor­ności, czego skutkiem jest zwiększona podatność na zakażenia wirusowe, bakteryjne oraz grzybicze.
  • kiszonki- są cennym źródłem błonnika pokarmowego, a także ważnych bakterii fermentacji mlekowej. Kiszenie jest naturalną metodą konserwowania żywności, w wyniku której cukry proste ulegają rozkładowi do kwasu mlekowego. Kwas mlekowy stwarza idealne warunki dla rozwoju korzystnych bakterii jelitowych.  Ponadto w kiszonych produktach znajduje się sporo witaminy A, C i witamin z grupy B, które wpływają pozytywnie ma odporność organizmu.

Tak się zastanawiam, czy ilość bieżących zachorowań u Włochów nie jest powiązana z ich dietą, jak wiadomo obfitująca w potrawy mączne: pizze, makarony…. Zestawiając to z ilością bieżących zachorowań u Japończyków (która jest niewspółmiernie mniejsza niż u Włochów) i ich dietą, która obfituje w ryby, owoce morza (a tym samym też w jod!) i produkty roślinne, zawiera niewiele białka zwierzęcego, dodatku cukrów i tłuszczu. Może to dieta stanowi klucz w tej układance?…..

Dodaj komentarz:

Imię
Email
Komentarz