Czy warto się suplementować?

Żyjemy w czasach, kiedy żywność jest produkowana na dużą skalę. Problem zaczyna się już na polu, gdzie gleba jest zazwyczaj wyjałowiona lub użyźniana sztucznymi nawozami. Dodatkowo do produkcji żywności wykorzystuje się przeróżne substancje chemiczne: dodatki, konserwanty, emulgatory, polepszacze smaku, spulchniacze i co tam jeszcze. Zwierzęta karmione są gotowymi paszami, które zawierają dodatki, nad którymi przeciętny śmiertelnik się nie zastanawia, a przecież jesteśmy tym co jemy, więc mięso pozyskane z tych zwierząt ma w składzie więcej niż byśmy sobie życzyli. I tu więcej nie znaczy lepiej. Czy warzywa i owoce z dzisiejszego pola są tak samo wysycone minerałami i witaminami jak kilkanaście lat temu? Naukowcy twierdzą, że nie.

Każdy z nas potrzebuje kilkudziesięciu różnych substancji odżywczych, by zdrowo funkcjonować. Ważne, aby dostarczać je codziennie, a niektórych nawet kilka razy dziennie. Byłoby idealnie, gdyby można je było pozyskać z pożywienia, ale jak łatwo się domyślić przeczytawszy wstęp jest to prawie niemożliwe. Ostatnie badania pokazują, że co szósty Polak choruje tylko z powodu braku witamin. 

Zatem pytanie powinno brzmieć: CZYM SIĘ SUPLEMENTOWAĆ? Bowiem na rynku dostępnych jest wiele preparatów będących lekami lub suplementami diety. Czy jednak wszystkie z nich są godne polecenia? Na co zwrócić uwagę stojąc przed półką pełną fiolek? 

Oto kilka prostych rad:

  1. Czytaj etykiety, sprawdź skład i dawki. Zbyt długa lista dodatków powinna Cię zniechęcić do zakupu (pisałyśmy już o niebezpiecznych substancjach w lekach  https://testnazdrowie.pl/2019/09/z-serii-czytamy-etykiety/). Uważaj na preparaty typu multiwitaminy. Często dawki witamin są mikroskopijne i w efekcie nieznaczące. A cena … odnoszę wrażenie że zmultiplikowana 🙂 Pamiętaj, że witaminy to nie landrynki a ich słodki smak, intensywny kolor lub konsystencja żelka nie powinny być atutem.
  2. Kieruj się jakością (jeśli firma istnieje na polskim rynku od wielu lat jest szansa, że produkuje dobre suplementy),wiedz jednak, że niestety nie zawsze tak jest. Pamiętaj, że jeśli produkt nazywany jest lekiem to przeszedł badania kliniczne, a zawartość deklarowana na produkcie jest zawartością rzeczywistą. W suplementach diety bywa różnie.
  3. Cena również jest ważna. Jeśli produkt kosztuje kilka złotych, jego jakość będzie warta tyle samo. Cena oczywiście nie gwarantuje jakości, jednak nie uwierzę, że dobry probiotyk może kosztować 10 zł. a witamina C za 100 zł. będzie bardziej skuteczna.

Najlepiej wybierać produkty z jasno sprecyzowanym składem. Każda witamina jest szczególna i nie da się jej zastąpić inną. Można powiedzieć, że współpracują one ze sobą i z innymi mikro i makroelementami. Każda z substancji ma określoną rolę do spełnienia w naszym organizmie, a ich niedobór wpływa negatywnie na stan naszego zdrowia.

Czy wiesz, że?

  • bez witaminy C nie przyswoi się żelazo, ani nie wytworzy kolagen
  • bez witaminy D3 i K2, wapnia i magnezu będzie nam ubywać kości i nie będziemy w stanie utrzymać prawidłowej masy ciała
  • witaminy A,E,C potrafią neutralizować wolne rodniki co oznacza, że dzięki nim będziesz starzeć się wolniej i piękniej

Pamiętajmy, że witamin nie można najeść się na zapas, ale to już opowieść na innego posta. Jedzcie jak najwięcej nieprzetworzonych, naturalnych produktów. Dieta to podstawa. Róbcie badania krwi i w razie stwierdzenia niedoborów suplementujcie się sprawdzonymi preparatami z dobrym składem. Wróćcie do używania ziół. Bogactwo otaczającej przyrody da nam moc.

 Na zdrowie

Dodaj komentarz:

Imię
Email
Komentarz